|
I serien »Verden i tekst og billeder« var forlægget ikke klassiske litterære
værker; men derimod aktuelle emner fra hverdagen beskrevet ud fra
verdensbilledet i tiden omkring slutningen af 1950'erne.
Gilberton producerede de enkelte værker som teamwork og en sand stjerneparade figurerer på holdopstillingerne: Jack Kirby, Graham Ingels, Al Williamson, Gray Morrow,
George Evans, Norman Nodel o.s.v.
Med kunstnere som Gerald McCann, Norman
B. Saunders og Leonard B. Cole var opgaven med at producere effektfulde malede
forsider og vignet-sider lagt i de bedste hænder.
Også redaktionen, med
forfatter Roberta Strauss Feuerlicht i spidsen, har efterfølgende høstet
stor anerkendelse. Den danske udgivelse stod Stig Jensen for. Han havde
været et aktivt og fremtrædende medlem af den danske mod-standsbevægelse.
Ikke alle numre af »The World Around Us« blev indlemmet i den danske
serie. De har måske været for "lokale", da de fleste jo beskæftiger sig med
amerikanske forhold. Nr. 1 og nr. 7 blev tydeligvis forsøgt gjort mere
internationale i Europa.
Disse ti titler kom ikke til Danmark:
Otte titler kom ikke i den amerikanske serie:
(D-dag dog som føljeton i
seks dele) |
Ligesom det var tilfældet med så mange andre udenlandske tegneserier,
resulterede for-danskningen i både ombrydning og reduktion af
det originale materiale. Carl Barks og Hergé har jo f.eks. også været
udsat for samme uskik.
I USA startede serien på 80 sider og efter reduktion til 72 sluttede man
på 64 sider.
Alle de danske hæfter er på 48 sider + omslaget, som ikke er medtalt i side-nummereringen.
Alle numre af »Verden i tekst og billeder« tryktes så vidt vides kun i ét oplag.
Tilpasningen er foretaget på forskellig vis og med varierende betydning
for slutresultatet. Som oftest har man enten beskåret hele afsnit eller
hele sider fra de enkelte afsnit. Det har så i nogle få tilfælde bevirket,
at det for sammen-hængens skyld også har været nødvendig at ombryde den
enkelte side.
I mange af de originale hæfter er der mod slutningen afsnit, som ikke har
med hovedemnet at gøre og ved at fjerne disse, har man heldigvis kunnet
opnå en tilpasning uden de helt store konsekvenser.
Hårdest er det gået ud
over nogle af de første numre som f.eks. "Rumfart" og "Hunde". |
I sidstævnte (nr.
6 / US#1) fylder
det spændende afsnit ‘Hunde i krigstjeneste’ kun
fem sider mod de originale 19.
Der er en del relativt barske krigsscener i det bortredigerede og netop dette
eksempel viser desuden tydeligt, hvorledes redaktørerne var under pres fra tidens
kritikere af mediet.
Også forsiderne kom en tur i vridemaskinen. Fem af dem er spejlvendt af
pladshensyn til logoet og alle er forskelligt beskåret for at tilpasses de to
noget forskellige dimensioner.
Som regel er det ikke så væsentligt; men Norman Nodels forside til nr. 13,
“Overtro og spøgelser” er altså lige en tand eller to mere uhyggelig i hel oprindelig
udgave. Og spionen på nr. 22 har pludselig fået damefrakke på ...
(Begge versioner kan ses under nr. 13 og nr. 22)
Effekten af beskæringerne aftager efterhånden og er ikke mærkbar i mange af de
senere numre.
»The World Around Us« lukkede angiveligt, da Gilberton tabte en langvarig
retssag mod det amerikanske postvæsen vedr. den postale
klassifikation af forlagets hæfter. I forvejen var distributionen
efterhånden længe blevet hæmmet som følge af supermarkedernes
udkonkurrering af små bladkiosker. |